Det vanligaste felet och en av de vanligast orsaker till skadade/ förstörda batterier och fartreglage, är när man väljer fel/ för klen kontakt, eller gör en dålig lödning/ installation. Kontakter för batterier, fartreglage och elmotorer bör alltid lödas, och sedan skyddas med krympslang. Normal sätter man hankontakt på batteriets + kabel och honan på batteriets - kabel. Efter lödning av kontakt bör den tvättas med sprit, sedan bytas ut vid behov pga förslitning.
Kontakter och dess rekommenderade ström.
MPX, Multiplex standard- 35A
EC3- 35A
EC5- 70A
XT60- 45-50A
Deans (T-plugg)- 50-60A
Deans micro- 10A
BEC- 3-5A
Tamiya- 15A
Traxxas- 50-60A
Kontronik 4mm silver- 60A
2mm guldkontakr- 20A
3,5mm guldkontakt- 45A
4mm guldkontakt (lång version/ standard)- 70-80A
5,5mm guldkontakt- 100A
6mm guldkontakt- 100-150A
(Exempel Plettenberg 6mm)
7-8mm guldkontakt- 150-200A
(Exempel Castle 6,5mm system med kablage)
Fel och klena kontakter leder till värme inte bara i kontakterna utan även kringliggande utrustning i synnerhet batteri och fartreglage, "ripple" effekt och spänningsfall som inte ett fartreglage gillar och med tiden kan gå sönder. Lita inte på att de kontakter som redan är installerade på batterier är tillräckliga för att klara de höga belastningar batteriet är specat för. Det är ditt ansvar att kontrollera hela drivlinan så det funkar som det ska, och uppgradera eller byta kontakter mm vid behov.